FC Antichrist

Welcome!

Sinds 1996 noem ik mezelf een Manchester City supporter. Nadat ik wat beelden had gezien van Gerard Wiekens (speler van het mij zo geliefde BV Veendam) op Maine Road was ik om. Wat een schitterend stadion, wat een fans en wat een passie.

In de jaren die volgden maakte ik alles binnen de club op afstand mee. Als Oost Groninger ga je nou niet direct in je uppie de plas over en vrienden en familie haakten bij het horen van de namen Manchester City en lower leagues vlot af. Via het internet (ja ook toen al!), nieuwbrieven en wat fanzines bleef ik op de hoogte van het wel en wee van mijn zo geliefde City. Tussen 1996 en 2002 was het een ware rollercoaster zoals de club ook eigenlijk aan haar verleden welhaast verplicht was. Er volgden degradaties naar league one en de championship en promoties vanuit dezelfde divisies met als hoogtepunt natuurlijk de playoff final op Wembley. Hierover zal ik in een toekomstig blog nog eens ruim vertellen.

Wiekens
Dader
In 2001 gebeurde het dan toch en mocht ik “mijn” City in het echie zien. De sluimerende liefde werd door zicht, geuren en geluiden van Maine Road, de City supporters en ja zelfs de beruchte Moss Side gevoed.In een dramatische pot voetbal zag ik City stijlvol met 0-1 vlak voor tijd verliezen tegen de Spurs op weg naar de, tot nu toe in ieder geval, laatste degradatie.  Het jaar er op kwam de ploeg onder leiding te staan van Kevin Keegan die voor promotie zorgde waardoor de club terug kwam op het hoogste plan en waar het nu nog steeds bivakkeert.

In deze periode leerde ik een groep mensen kennen met een soortgelijke passie voor Engels/Brits voetbal en bleek dat de drempel om naar het beloofde land te gaan eigenlijk niet eens zo hoog hoefde te liggen. In die periode bezocht ik dan ook meerdere keren per jaar een wedstrijd van City zowel uit als thuis samen met een hele hoop wedstrijden op het lagere plan van andere teams dan City. Ondanks dat bleef mijn liefde voor City nog altijd het grootst.

Fast forward naar 30 augustus 2008. Na een weekje Engeland (vanzelfsprekend welhaast) kwamen we terug naar Nederland waar ik een smsje ontving van mede forumlid Joost. City zou zijn overgenomen door Arabieren?! We hadden 30 miljoen geboden op Berbatov? Wat? Hoe? Wie? Helaas bood de Nederlandse radio weinig uitkomst en met een flinke snelheid gaf ik de auto de sporen om mij vanuit Tilburg naar Groningen te brengen. Aldaar parkeerde ik mezelf voor Sky Sports News en heb ik in een soort roes de gebeurtenissen voorbij zien komen. In al mijn jaren als supporter zag ik allerhande spelers passeren. Veelal free transfers of loans aangezien de club vaak geen nagel had om de kont te krabben. En ineens hadden we Robinho gekocht?! Robinho? Juist een speler die ik eerder in die week nog had verguisd en omschreven als zijnde alles wat verkeerd was in het moderne voetbal met zijn nare maniertjes en overdreven persncoferenties om een transfer naar Chelsea te forceren. Daar zit je met je goed gedrag als supporter.

Robinhoooooo
32 miljoen pond en dubbel en dwars waard

Vervolgens was er welhaast een complete omslag in de benadering van mijn clubje. In het verleden werd ik op zijn hoogste meewarig aangekeken of wat schamper uitgelachen omdat ik liddel ol siddy volgde in plaats van glorierijkere clubs als Arsenal of Manchester United. In al die jaren kon ik verder rustig rondrijden in mijn autootje met City shirt of sticker zonder reacties van mijn medeweggebruikers.Ook dit alles veranderde welhaast overnacht.Een volledige hetze tegen Manchester City (zet calimerodop op) lijkt zich te hebben ontwikkeld. We maken het voetbal kapot met de belachelijk grote sommen geld die we voor spelers uittrekken. In januari werd we bijna verantwoordelijk gesteld voor de hele economische malaise. Fijntjes wijs ik er iedere keer op dat de grote 4 in Engeland al sinds jaar en dag complete elftallen voor grote bedragen binnenhalen maar dit lijkt tegen dovemansoren gericht. City is evil en moet branden voor al hetgeen het verkeerd doet. Natuurlijk zou ik dag in dag uit bezig kunnen blijven met het verdedigen van het beleid van wat nog steeds mijn club is maar om heel eerlijk te zijn kost het me teveel energie en frustratie om duidelijk te maken dat tussen mijn zwart en hun wit nog steeds grijstinten zitten dat ik het onderhand maar heb laten varen.

Calimero
Chocovla beklaagt zich over het onrecht

De vitriool vanuit fora, de pers en andere bronnen zal alleen maar blijven stromen. De meningen van mensen zullen derhalve veelal negatief zijn over City. De vraag die ik dan toch wil stellen aan de lezers van dit blog is deze: “Zou jij je club laten vallen als deze zou worden overgenomen door een rijk consortium? Hoe zou jij reageren?” En dan bedoel ik echt afvragen niet een holle frase met een politiek corect antwoord 😉

gegroet,

Chocovla supporter FC De AntiChrist aka MCFC
Oude badge

0 Responses to “FC Antichrist”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

